Köprü yapımında kullanılan büyük demir direkler suyun içinde nasıl sabitleniyor? - Sizin Portal

Köprü yapımında kullanılan büyük demir direkler suyun içinde nasıl sabitleniyor?

Friday, April 25, 2008


Köprü ayaklarının (büyük demir direklerin) akarsu yatağı içine korumasız olarak yerleştirilmesi söz konusu değildir. Köprü taşıyıcı yapısı çelikten yapılmış dahi olsa, su yatagi içine yerlestirilen ayaklar genelde betonarme olarak düzenlenmektedir. Eski köprülerde dahi çelik veya demir ayaklar yapılmış dahi olsa bunların su altında kalacak bölümü tas ve/veya betonla korozyona (paslanmaya) karşı korunmaktadır.

Akarsu veya deniz tabanina oturan köprü ayaklarının temellerinin yapiminde belirli özel yöntemler kullanilmaktadir. Bunların amacı akarsu veya deniz tabanındaki gevşek veya zayıf zeminin derinliklerindeki sağlam zemine temelleri oturtmaktır.

Bunun için uygulanan yöntemlerden biri, yüzer sahmerdan (buhar basinciyla çalisan büyük çekiçler) kullanarak su altindaki zemine saglam alt tabakaya ulasana kadar kazıklar çakmaktır. Bu kaziklar eskiden sudan etkilenmeyecek malzemeden yapılmış (mese vb.)ve çürümeye karsı dayanacak sekilde kimyasal islem görmüş ahşap kazıklardı. Bugün ise çelikten borular çakılıp bunların içinin özel yöntemlerle su altında betonarme ile doldurulması yöntemi uygulanmaktadır. Su altında köprü ayagı temellerinin yapımında kullanılan başka bir yöntem de batırılmış betonarme "keson" yöntemidir. "keson" adını verdiğimiz betonarmeden yapılmış "sandıklar" su tabanına oturtulup özel araçlar kullanan dalgiç iscilerce su altindaki zemine gömülür. Istenen derinlige ulasana kadar bunlar üst üste eklenebilir sonra içleri betonarme ile doldurularak köprü ayakları bunlara oturtulur.
Uygulanan bir ileri teknoloji de, kesonlar su alti kazisiyla saglam zemine oturtulup uçlari su yüzeyinin üstüne çiktiktan sonra bunlara içindeki suyun bosaltilmasi ile birlikte basinçli hava uygulayarak kuru bir iç mekan olusturmak ve bu sasinçli ortamda saglik sinirlamalarinin izin verdigi sürece çalisan işçilerle betonarme temelin olusturulmasi yöntemidir.

Su tabaninda kayalik bir saglam zemin bulundugu taktirde, köprü üst yapisi ayagin bu noktadaki temele oturtulmasini saglayacak sekilde tasarlanir ve tamel dogrudan bu noktaya batirilan beton bloklara veya kaya dolgulara dayandirilir.

Su altinda köprü temeli olusturmak pahali ve zahmetli bir is oldugundan, çagdas teknik ve malzemelerle uzun açikliklar olusturulup su altindaki zemine oturan temellerden kaçınmak veya bunların sayısını en aza indirmeye çalışılmaktadır.

0 comments: